Snorkelen

22 augustus 2013 - Rovinj, Kroatië

Snorkelen in de adriatische zee is niet te vergelijken met de middelandse zee aan de kant van Frankrijk. Duik je daar in een soort groente soep waar alles niet alleen groen is maar waar je op alg na weinig ziet is dat hier heel anders.

We dragen al sinds we in Istrië zijn waterschoentje. In het begin droeg Dylan de mijna omdat hij geen waterschoentjes had. In Umag kon dat ook best want we hebben daar geen zee-egel gezien. Toen we een dagje touristisch Umag gingen bekijken hebben we voor Dylan ook waterschoenen gekocht.
Hier hebben we ze echt wel nodig.
Omdat de bodem bedekt is met kleine steentjes (aan de ene kant) of rotsen (aan de andere kant).
Maar ook omdat hier dus wel zee-egels zitten.

In Umag had ik al mooie foto's gemaakt van anemonen en heremietkreefjes.  En niet te vergeten de schelpen. DIe zijn zo groot dat ze begonnen bij formaat gebaksbordje. Maar de meeste zitten tussen het formaat ontbijt bord en diner bord in. Met dan af en toe een schelp formaat onderbord of serveerschaal. Ik bedoel hier de ronding mee want het zijn een soort zuilen. DIe onder heun ronde deel nog een hele grote driehoek hebben.

Vandaag zagen we heel veel kwallen. Ze waren zo verschrikkelijk mooi dat ik haast niet kon stoppen met foto's maken. Helaas dacht ik er niet aan om ook filmpjes te maken. Dus het enige filmpje wat ik heb waar er één op staat zwemt hij niet. Ook zie je niet hoeveel er ineens in het water waten. De wind was gedraaid dus waarschijnlijk werden ze daarom ineens onze kant op gestuurd. Overigens is het water hier veel dieper en daarom ook veel kouder dan in Umag.

Het voelt overigens helemaal niet kouder. Je hoeft eigenlijk niet eens door te komen. Alleen als je erg warm bent voelt het even koud aan maar daarna is het weer gewoon lekker water. Het is tussen de 24 en de 27 graden.

Ik heb net foto's geupload en ik weet nu nog hoe de kwal op die foto's heet'.

Cotylorhiza tubucurlataKwal 57
Zijn bijnaam is spiegelei.

maar ze zijn prachtig. Helaas is het niet gelukt de kleine visjes die tussen de rokken zwemmen goed in beeld te krijgen.
Wie weet morgen.

Groetjes F.